3 euro voor een houten plank - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Daisy en Eva - WaarBenJij.nu 3 euro voor een houten plank - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Daisy en Eva - WaarBenJij.nu

3 euro voor een houten plank

Door: Daisy en Eva

Blijf op de hoogte en volg Daisy en Eva

13 Juli 2012 | Guatemala, Río Dulce

Wat is het slapen hier toch heerlijk goedkoop!! 3 euro voor een aflopende houten plank, 3,5 met een tuinstoel kussen erop, 4 euro voor de iets dikkere versie van het kussen, 4,5 voor 2 kussens en 12 euro voor een redelijk bed!

Dag 8 - Dit zou een lange busrit worden! Met maar liefst 2x over stappen. Dit allemaal door dat er zoveel San Cristobals zijn. We begonnen om 9 uur in Xela. Na een kwartier voegde zich een rond de 65 jarig Amerikaans koppel aan het gezelschap toe, goh wat waren die mensen amerikaans!! Meneer had z'n i phone in het hotel laten liggen... Dacht hij. Na een half uur z'n koffers doorgezocht te hebben nogsteeds geen resultaat en waren wij al achter op schema. Toen maar doorgereden en zijn bijdehante gelul aan moeten horen tot aan panajachel.

Daar moesten we overstappen op de bus naar antigua, deze zat zo vol dat we bijna bij de bus chauffeur op schoot moesten! Heel gezellig en goed voor ons spaans.

In Antigua aangekomen hebben we afgesproken met Jaimey Hill, een meisje uit Montana USA. Haar kende we van de earth lodge. De volgende bus ging naar semuc champey waarin we werden vergezeld door asociale Israëlers. Gelukkig hadden we onze Amerikaanse vrienden nog ..

De weg naar SC bleek langer en ruiger dan we hadden verwacht. Rotsen en stenen moesten van de weg getild worden. Na een weg van 8 uur werden we uit de bus gezet en moesten we verder in de achterbak bak van een truck. Daar zaten we dan in de stromende regen met ons zaklampje op ons hoofd. De truck deed er nog een uur over en we kwamen aan bij El Zapote, de aangeprate jungle lodge... Oke waar zijn we in godennaam beland! 2 chagarijn kwamen hun hok uit, installeren zich achter hun receptie, wij geven ons boeking formulier en blijkt dat ze helemaal geen 3 persoons kamer hebben. Meneer chagarijn bracht ons naar een kamer waar 2 tweepersoons bedden in stonden. Daar stonden er dan met de tranen nog net niet in onze ogen. Wat een hel, vies nat en vol met spinnen, een aflopend bed wat voelde als een houten plank. Onder onze klamboe gekropen en van vermoeidheid in coma geraakt.

Dag 9- We werden gewekt door het gekraai van een haan en andere niet te plaatsen geluiden van rare beesten. Ohja we waren hier beland..

Opgestaan, broodje jam naar binnen gepropt en een koffie om het droge brood mee weg te spoelen. We zijn gaan lopen naar de watervallen en grotten van semuc champey! Dit zag er stukken beter uit dan onze houten bedden! Wat een mooie watervallen en limestone riviertjes. We hebben gezwommen en zijn daarna richting de grotten gelopen.

Een zeer handtastelijke gids ging ons voor de grotten in! Alle drie met een brandend kaarsje in onze hand. Dit was een hele belevenis. Onder de waterval door verloor ik (daisy) bijna m'n bikini, broekje hing op m'n enkels. 3 uur, 30 schrammen en 80 blauwenplekken verder (want het was er echt heel donker) waren we weer uit de grot. Dit mocht de pret niet drukken want het was onwijs spannend en avontuurlijk! Toen nog met een schommel over de rivier heen gevlogen en er afgesprongen op het hoogste punt! Daarna over de rivier gedobberd op de binnenband van een truck!

Die nacht als 3 roosjes geslapen, alles zeiknat maar weer vroeg op om naar de volgende plek te gaan

Dag 10 - 5 Uur , een aardbeving dachten we maar nee het waren de mensen naast ons die vroeg vertrokken.
6 Uur de haan begon weer! Nouja dan maar weer een broodje jam en deze keer geen tijd voor koffie want we moesten de bus naar Flores halen.

Fijn daar waren onze Israëlische vrienden weer, weer een bijdehante en asociale reis! In flores een kamer genomen in El mirador on the river. Heerlijk om weer eens op een matras met veren te slapen! Het uitzicht was geweldig en de biertjes smaakten weer top!

Dag 11- De wekker ging om 4:15, we hadden een tour geboekt naar de Maya ruines in Tikal! Waarom zo vroeg? Dat mag Joost weten.. Het busje wat ons oppikte zat vol met stinkende backpackers maar de jungle , de Maya ruines, de spider monkeys en de tarantula waren een goedmakertje!!

We kwamen onze Canadese bier vrienden weer tegen en zijn savonds met z'n 5en gaan eten en drinken! Gezelligheid dus.

Dag 12 - Weer vroeg.. De wekker ging om 5:30.. God ik dacht dat we op vakantie waren Deze keer voor het eerst met een Public Bus. Dat houd in dat je de enige buitenlander bent en de rest van de passagiers je gedurende de hele reis aan zit te te staren.. Fijn blond haar! De bus vertrok al een half uur later dan gepland maar dat heet Guatemalaanse tijd, na 20 minuten stopte de bus omdat de chauffeur toch echt friet en gefrituurde kip moest eten als ontbijt! Dit herhaalde zich nog een stuk of 4 keer!

Aangekomen in Rio Dulce hebben we een slaapplaats gevonden voor 3 euro dus lees maar terug hoe wij moeten slapen vanacht

Morgen naar livingston met de boot. Dit is aan de Caribische kust en we nemen een 15 euro waar hotel, dit betekent luxe!!!!!!! Nu nog even corona drinkend op een stukgebeten en zwemmen in de rivier, zonnend, drinkend, zittend, liggend,zwemmend,Chillend,.zonnend,drinkend.. Zzzzzzz

• 15 Augustus 2012 - 12:21

Laura S.:

Met een beetje vertraging in de lijn dan toch de blogs aan het lezen, wat een heerlijke verhalen!